Liefde voor de Amsterdamse haven

Liefde voor de Amsterdamse haven

Van Vliet Trucks Holland in Nieuwerkerk aan den IJssel heeft zijn kaar­ten gezet op Zeehavens Amsterdam als het gaat om de export van bijvoorbeeld vrachtwagens, jeeps, luxe personenau­to’s, grondverzetmachines en véél meer. Dit gebeurt via de USA Terminal van de Ter Haak Groep: “Voor ons is Amsterdam de perfecte haven voor de 2500 tot 3000 voertuigen die we jaarlijks exporteren, waarvan zeventig tot tachtig procent naar Afrika,” zegt Patrick Onderwater, verantwoordelijk voor de internationale projecten bij Van Vliet Trucks Holland.

Van Vliet Trucks Holland is een honderd procent familiebedrijf dat in 1953 werd opgericht door Bas van Vliet sr. Ooit begonnen op kleine schaal in Nieuwerkerk aan den IJssel met de levering van en handel in gebruikte personenauto’s, be­stelwagens en lichte vrachtwagens, geven zijn zoons Nol, Bert en Sjaak van Vliet anno 2011 leiding aan een internationaal bedrijf dat vertakkingen heeft in de gehele wereld.

Nieuw kantoor in Ghana

Naast het hoofdkantoor in Nieuwerkerk aan den IJssel, onder de rook van Rot­terdam, heeft Van Vliet inmiddels eigen kantoren en servicepunten in Dubai (Verenigde Arabische Emiraten), Amman (Jordanië), Lagos (Nigeria), Luanda (Angola), en sinds kort ook in de Ghanese havenstad Tema. Hier heeft Van Vliet een kantoor met een moderne werkplaats laten bouwen voor de verkoop, service en onderhoud van trucks en zware machines in West-Afrika. De locale partner is het Ghanese bedrijf B&P waarmee van Vliet Trucks al jarenlang zaken doet. “De vestiging in Tema zal vooral vrachtwagens gaan leveren,” zegt Patrick Onderwa­ter, “maar ook machines en reserveonderdelen. Ook hebben we daar een speciaal douane-entrepot. In de werkplaats zijn wij in staat om alle merken en typen trucks en machines te leveren en het onderhoud uit te voeren, zoals dat ook in Europa gebeurt. We denken vanuit de nieuwe vestiging in Ghana onze klanten in de regio beter te kunnen bedienen, met name in omringende landen als Benin, Togo, Nigeria en Ivoorkust.”

Vooral West-Afrika

“Onze nieuwe vestiging in Ghana is het logisch gevolg van het feit dat wij veel zaken doen met West-Afrika,” vervolgt Onderwater. “Zo’n zeventig tot tachtig procent van onze export gaat daar naar toe. Andere belangrijke regio’s voor ons bedrijf zijn met name Centraal en Oost-Afrika, het Midden-Oosten en Oost-Europa” Daarbij gaat het om nieuwe, luxe personenauto’s en SUV’s, maar ook om vracht­wagens, trekkers met en zonder oplegger, vrachtwagencombinaties, bussen, (zware) machines en zelfs op maat gemaakte voertuigen voor specifieke doeleinden. Dit va­rieert van trucks met een complete keuken en diepvries, tot mobiele werkplaatsen of vrachtwagens voor personenvervoer in moeilijk begaanbaar terrein. Ook heeft het bedrijf recent een grote order van een Afrikaans land ontvangen voor het vervoer van gevangenen. Patrick Onderwater: “Deze voertuigen bouwen we in Nieuwerkerk vol­gens klantspecificaties in onze One-Stop Truck Shop. Hier hebben we alle benodigde kennis en machines bij elkaar, waardoor we op elke truck een eigen kraan, dieselpomp of watertank kunnen bouwen. Maar we leveren ook grote series van bijvoorbeeld hon­derd of tweehonderd voertuigen.”

De ruim veertig, zeer ervaren monteurs voeren in Nieuwerkerk aan den IJssel alle noodzakelijke werkzaamheden uit, zoals het verlengen van het chassis of de inrich­ting van een truck tot mobiele werkplaats. “In onze eigen spuitcabines kunnen we alle voertuigen van de gewenste kleuren voorzien,” vertelt Onderwater, van wie ook diverse familieleden bij Van Vliet Trucks in dienst zijn.

Juist het leveren volgens individuele klantspecificaties ziet Patrick Onderwater als een groot pluspunt van zijn werkgever. “Dat komt doordat we hier in Nieuwerkerk steeds 1500 tot 2000 voertuigen in voorraad hebben, waardoor we dus ook heel snel kunnen leveren. We hebben alle grote fabrikanten in ons bestand, zoals Mercedes, Iveco, MAN, Scania, Renault en DAF.”

Graag naar Amsterdam

Al enige jaren tijd kiest Van Vliet Trucks Holland doelbewust voor Zeehavens Amster­dam als exporthaven, hoewel -gezien de locatie van het hoofdkantoor- de Rotterdam­se haven eerder voor de hand zou liggen. “Nee,” zegt Onderwater beslist, “Rotterdam heeft geen geschikte RoRo-lijnvaart, de keuze is voor ons tussen Antwerpen en Am­sterdam. Ondanks de 200 tot 500 vrachtwagens die we soms in één zending vervoeren, worden wij in Antwerpen vaak als een nummer behandeld, met lange wachttijden tot gevolg.” Hoe anders is de situatie volgens Patrick Onderwater bij de USA Terminal van de Ter Haak Group waar de service uitste­kend is en de contacten heel informeel en gemoedelijk zijn. “Onze chauffeurs roepen altijd dat ze bij Ter Haak zo’n goede ontvangst krijgen. Los daarvan zijn er voor ons ook economische voordelen om onze wagens via de USA Terminal te verschepen; we kunnen per dag drie keer lossen in Amsterdam en slechts twee keer in Antwerpen. Bovendien heeft de Ter Haak Groep ons, als vaste klant, een speciaal terrein toegewezen waar we grote series kunnen opslaan. Algemeen directeur Nol van Vliet heeft ook gezegd: alles wat we via Amsterdam kunnen verschepen, doen we ook via Amsterdam.”

Hulporganisaties

Hoewel Van Vliet Trucks inmiddels aan een groot aantal sectoren levert, wil Patrick Onderwater toch nog even stilstaan bij de bijzondere relatie tussen Van Vliet Trucks en internationale hulporganisaties. Is er ergens in de wereld snel humanitaire of medische hulp nodig, dan is de kans groot dat de voertuigen zijn geleverd door het familiebedrijf uit Nieuwerkerk aan den IJs­sel. Zo speelde Van Vliet Trucks een grote rol in de aanvoer van hulpgoederen op Haïti na de aardbeving van januari 2010. Vol trots meldt Patrick Onderwater dat zijn bedrijf inmiddels het internationale voorraadbeheer voor grote hulporganisa­ties mag verzorgen. “We hebben voor een NGO zo’n 65 trucks op voorraad staan die we direct kunnen afbouwen, met de be­nodigde apparatuur, en kunnen leveren in alle delen van de wereld.”

Lid van Amports

Juist vanwege de nauwe banden met Ter Haak Groep en de Amsterdamse haven is het bedrijf twee jaar geleden bewust lid geworden van Amports. In oktober 2010 nam Patrick Onderwater namens Van Vliet Trucks deel aan een handelsmissie van Amports, ORAM en Haven Amster-dam naar Ghana en Ivoorkust. “Dat was voor mij heel interessant, om­dat ik daardoor in contact kwam met een groot aantal cacaovemen en -transportbedrijven. Als cacaotranspor­teur willen wij in West-Afrika zeker nog groeien. Bovendien kon ik toen de rest van het gezelschap ook even ons nieuwe kantoor in Tema laten zien!”

Geen reactie's

Sorry, het is niet mogelijk om te reageren.

Top