Van Vliet Trucks krijgt spuit 11 aan de gang

Van Vliet Trucks krijgt spuit 11 aan de gang

Bij van Vliet Trucks Holland B V. in Nieu­werkerk a/d IJssel kwam kortgeleden een bijzondere opdracht binnen waaraan de meeste bedrijven niet eens durven te be­ginnen In verband met de complexiteit, of door de uiterst krappe levertijd Van Vliet zei geen ‘nee’ en stroopte de mouwen op.

Op vrijdag 6 maart j.l. werd de opdracht geformuleerd; voor een klant in Marokko moeten 2 Mercedes-Benz 2628 spuitwagens gereed worden gemaakt die kunnen worden ingezet bij oproer en ordeverstoringen. Levertijd: woensdag 18 maart j.l.

Eén van de voertuigen had Van Vliet op voorraad staan, de andere moesten nog worden ingekocht, of gemaakt. Henk Keijzers, technisch manager van het project, moest van 2 incomplete voertuigen uit de ’80-er jaren 2 moderne, volledig operationele spuitwagens fabriceren, voorzien van alle opties, vereist voor een dergelijk voertuig. Dat gebeurde deels door gebruikmaking van materialen uit eigen voorraad, deels door de installatie van nieuw ingekochte apparatuur, zoals spuitmonitoren, luchtcilinders, computerapparatuur, enz.

Op zaterdag 7 maart vonden de eerste gesprekken plaats met toeleveranciers van onder andere elektronica voor computergestuurde bediening, sirenes en geluidsapparatuur. Op maandag 9 maart werd begonnen met de voorbereidende werkzaamheden. Plaatwerk werd gerepareerd, voorbereidingen voor de spuiterij werden uitgevoerd, traliehekken voor de ruiten gereedgemaakt, draaistoelen gemonteerd, enz.

Terwijl Henk de hele dag zijn plannen beraamde, op inventieve wijze in gedachten het ontwerp maakte, dit overbracht aan Daan Heijboer van de constructiewerkplaats, die de supervisie had over de opbouw en continue met leveranciers overleg voerde over de toelevering van specifieke onderdelen (uiteraard niet standaard), kreeg het project zienderogen gestalte. Veel aandacht werd besteed aan de revisie van de pompinstallaties, die immers het hart van de voertuigen zijn.

Na een lange hectische week, inclusief een zaterdag en zondag doorwerken, was het na veel improviseren op dinsdag 17 maart zover, dat er kon worden proefgedraaid. Dat de straat genoeg reikwijdte en voldoende kracht had, was voor iedereen duidelijk. De klant stond erbij, keek ernaar en was ‘satisfied’ met de duim omhoog. Sirenes en geluidsapparatuur werden in de werkplaats op volume getest, het groene licht werd gegeven en diezelfde avond nog stonden de voertuigen voor verscheping in de haven.

Eindoordeel: een hoogstaand staaltje vakmanschap. Advies: blijf uit de buurt mocht je deze spuitkanonnen in het vizier krijgen.

Geen reactie's

Sorry, het is niet mogelijk om te reageren.

Top